تفسیر المیزان و اسباب نزول
نویسندگان
چکیده
بررسی و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »المیزان« اثر علامه طباطبایی است. وی برای اسباب نزول اهمیّت چندانی قایل نیست و برای آن، جایگاه ویژه ای در نظر نگرفته و آن را در »بحث روایی« بیان می کند و همان گونه که روایات تفسیری را گاه بحث می کند، روایات شأن نزول را نیز مورد نقد و تحلیل قرار می دهد. استنباط و اجتهاد شخصی راویان، وجود روایات متناقض، وجود نقل به معنی و نفوذ اسرائیلیات از مهم ترین علل بی توجّهی علامه به روایات اسباب نزول است. به نظر ایشان، تنها روایاتی مدار اعتبارند که متواتر و یا قطعی الصدور باشند. نیز مجرّد قول صحابه و تابعین حجّیت ندارد. از سوی دیگر ایشان معتقد است که اسباب نزول، موجب انحصار آیات قرآن کریم در همان مورد خاص نگشته، بلکه آیات قرآن، عام و شامل تمام انسانها در هر عصر و زمان خواهد بود. نیز بر این باور است که هیچ مانعی ندارد چند سبب نزول، باعث نزول یک آیه شود. سبک علامه در نقل روایات اسباب نزول، اغلب به شیوه تفصیلی و مستند و با ذکر منبع و گاه اجمالی و به صورت غیر مستند است. ترجیح روایت موافق با ظاهر قرآن، ترجیح سبب نزول با تاریخ و ترجیح بر اساس اتفّاق نظر فریقین ملاکهای ترجیح سبب نزول در المیزان است وی در نقد و تحلیل اسباب نزول از مفهوم آیه، سیاق آیات، ضرورت کلامی و فقهی و سند روایات منصفانه و به دور از تعصّب های مذهبی استفاده می کند.
منابع مشابه
اسباب نزول در تفسیر المنار
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در »تفسیر المنار« اثر محمد عبده و رشید رضا است. نگارنده تفسیر المنار به روایات تفسیرى و از جمله روایات اسباب نزول بى اعتنا است و با دیده تردید بدانها مىنگرد. نویسنده، نخست از شاخصههاى اجتماعى و اصلاح گرایانه تفسیر المنار سخن مىگوید و ضمن یاد کرد تفاوتهاى شیوه تفسیرى محمد عبده و رشید رضا، مؤلف تفسیر المنار را رشید رضا مىداند و موضع نقادانه رشید رضا را ...
متن کاملاسباب نزول در تفسیر کشاف
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »کشاف« اثر جار اللَّه زمخشرى (538 ه.ق( است. زمخشرى، اعتبار چندانى براى اسباب نزول قائل نیست و واژهها و کلماتى را براى اسباب نزول به کار برده است که نشانگر تضعیف و بى اعتبارى آن روایات از دیدگاه وى است. علت این بى توجهى ریشه در عقلگرایى و اعتبار عموم نص در عین خصوصیّت سبب در باور وى دارد. حدود استفاده زمخشرى از اسباب نزول به دو مورد تفسیر آیه و تأیید ...
متن کاملاسباب نزول در تفسیر طبری
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »جامع البیان عن تأویل آى القرآن« اثر محمد بن جریر طبرى (310 ه .ق.( است. یکى از ویژگىهاى این تفسیر، بهرهگیرى گسترده از اسباب نزول است. هر چند طبرى درباره اهمیّت اسباب نزول سخن نگفته، امّا تفسیر او نشان از تأثیر پذیرى بسیار از اسباب نزول دارد. این تأثیر پذیرى گسترده، از یک سو، به جهت اعتماد طبرى بر نقلها و احادیث است و از سوى دیگر به جهت حجّیت قول صحاب...
متن کاملحوزه ارتباط اسباب نزول و تفسیر
تبیین نقش اسباب نزول در تفسیر قرآن و تعیین حوزههاى کاربرد آن در فهم معانى آیات است. یکى از دانشهاى مورد نیاز مفسّر، علم اسباب نزول است. آشنایى با موقعیّت زمانى، مکانى، فردى و اجتماعى نزول آیهاى یا بخشى از آیات، این امکان را به مفسّر مىدهد تا حقایق و معارف وحى را در زمینههاى پیشینى و مقارن با آن مورد بررسى، تحلیل و نتیجهگیرى قرار دهد. از سوى دیگر، اسباب نزول در فهم مقاصد و اسلوب تعابیر قرآن ک...
متن کاملاسباب نزول در تفسیر مجمع البیان
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »مجمع البیان« اثر حسن بن فضل طبرسى است. این تفسیر که در 536 ه .ق. به نگارش در آمده از جمله مهمترین تفاسیر جامع شیعه است. در این تفسیر، بیان علل و اسباب نزول آیات زیر عنوان »النزول« در کنار سایر مطالب آمده است. طبرسى معتقد است اسباب نزول، سبب محدودیت آیات نمىشود، بلکه قرآن کریم عمومیت دارد. شیوه او در نقل اسباب نزول به صورت گزارشى بوده و از 259 م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۵۷-۱۸۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023